NO.4
THE AFRICAN LUXURY MAGAZINE
Spring/Summer 2020

Reisverslag van Kim Homan.

Mijn partner en ik proberen elk jaar naar Zuid Afrika te gaan en dit jaar hadden we onze zinnen gezet op de Zuidkustroute. Deze route loopt, langs de kust, vanaf Kaapstad via de Wijnlanden, De Hoop Nature Reserve, Knysna en Plettenberg helemaal tot aan Port Elizabeth. En onderweg is er heel veel moois te zien en te beleven.

Van Kaapstad naar de Wijnlanden en door naar Pringle Bay

Moe en een beetje verkreukeld kwamen we aan op het vliegveld van Kaapstad en lieten ons snel naar het hotel brengen.
Een warme ontvangst, een hete douche en een stevig nachtje slapen bracht ons weer helemaal onder de mensen. Ik had gevraagd of de huurauto de volgende ochtend bij het hotel afgeleverd kon worden en dat kon gelukkig. Stipt volgens planning kon de reis beginnen. De eerste stop was in de Wijnlanden waar we van alle geneugten van het leven genoten. Een paar dagen later vertrokken we naar Pringle Bay, dat de hoofdrol heeft in dit verhaal. Rijdend over de R44, beleven we elke keer weer een nieuw mooi uitzicht. De Atlantische Oceaan trouw aan onze rechter- en de Hottentots Bergen aan onze linkerhand. We stoppen een aantal keer omdat we zeker weten dat we een walvis zien, maar helaas blijkt dat vals alarm. En dan volgt een heel stuk waar geen levendigheid meer te bekennen is tot we de laatste bocht omgaan en het idyllische Pringle Bay zien liggen. We zijn er bijna!

Pringle Bay: dolfijnen en walvissen

In Pringle Bay, zo wordt ons verteld, mag nog maar heel beperkt gebouwd worden. Hier vind je dus geen drukke cafés, geen grote restaurantketens, geen schreeuwerige uithangborden, geen strandbedden of strandtenten. Nee, hier draait het om rust en ruimte. Mijn partner en ik waren daar helemaal aan toe en hebben er dan ook met volle teugen van genoten. We lezen een boek en wandelen en hiken alsof ons leven er van afhangt. Dit gebied bestaat uit ‘fynbos, een woord dat ik na al die jaren nog moeilijk vind om te vertalen. Eerlijk gezegd hebben we dat soort landschap in Nederland niet. Misschien dat “wazige struikjes en gras” het nog het beste omschrijft. Je moet het zien om te begrijpen, ben ik bang.
Elke dag wandelen we dus door het fynbos naar het strand om te kijken of we dolfijnen en walvissen kunnen ontdekken. Dat met die dolfijnen is gelukt. We hebben ook één keer een duik genomen, maar dat is zoiets als een nieuwjaarsduik in Nederland, geen aanrader. Hier komt de koude golfstroom langs de kust en dat merk je. We hebben ook een tijdje gewoon op het strand gezeten om te kijken naar jongelui die hun wakeboard laten dansen op de torenhoge golven en naar Kaap De Goede Hoop in de verte. Ondanks het omwegje via De Wijnlanden realiseren we ons dat we op maar 90 km. van Kaapstad zitten en dat dat eigenlijk best prima dichtbij is.

Hangklip Mountain en Kogelberg Nature Reserve

We maken verschillende tochtjes en wandelingen. Er is veel moois te zien hier en op wandeltempo geniet je daar zo veel meer van. We hebben onze zinnen gezet op een tocht naar Hangklip Mountain en Kogelberg Nature Reserve, dat sinds de jaren 90 op de Unesco Werelderfgoed-lijst staat. Met name vanwege het fynbos, dat uniek is in de wereld, erg kwetsbaar is en dus beschermd moet worden. Maar in dit reservaat leven ook antilopen, bavianen (waar niet, zou je haast zeggen), stekelvarkens, mongoes, dassies en hazen. Er zijn ook veel vogels, waarvan de zwarte arenden en de visarenden het meest spectaculair zijn. En er is zelfs af en toe een luipaard gezien. In het kleinere Rooisand Nature Reserve leeft een kudde wilde paarden die achtergelaten is na de Anglo-Boer oorlog, althans de afstammelingen daarvan natuurlijk. We kregen een goede tip om naar Stony Point te gaan om de African Jackass pinguïns te bekijken. En dat was zeker een aanrader als je de grote groepen toeristen bij Boulders Beach wil vermijden! We waren nog even verleid om op de Palmiet Rivier wild water te gaan kayakken. Het kan hier flink wild aan toe gaan, dus hebben we maar besloten om dat niet te doen. In het gebied rondom de Palmiet rivier kun je ook fantastische mountainbike-tochten maken en je kunt er uiteraard in zwemmen. Ander keertje maar. Moe, maar voldaan gingen we elke avond met onze zaklantaarns het dorp in voor een welverdiende maaltijd en een paar glazen heerlijke wijn. In Pringle Bay is namelijk geen straatverlichting en dus aardedonker. Er zijn slechts een paar restaurants hier, maar die bieden allemaal zonder uitzondering heerlijke streekgerechten en een warm onthaal. En over de kwaliteit van de wijn hebben we helemaal geen klagen. Terug naar het hotel staan we elke keer stil om vol bewondering naar de sterrenhemel boven ons te kijken. Af en toe valt er zelfs eentje… Ik wens dat ik hier nog eens zal terugkeren naar dit mooie gebied.

Bekijk ook: Zilte strandsafari

Vooral in de maanden van september tot en met mei is de West-Kaap provincie the-place-to-be. Deze drie-weekse rondreis langs bekende en minder bekende plaatsen is vooral bedoeld voor liefhebbers van natuur, zon, zee, strand, slow travel, lekkerbekken en smulpapen. Overal langs deze route komen de liefhebbers van een goede keuken ruimschoots aan hun trekken. En de aangekomen kilootjes fiets of wandel je er de volgende dag weer vanaf.

Highlights: Kaapstad, de overberg of Walviskust, Wijnlanden, Kaapse westkust, Strand & Gastronomie en meer
Prijs v.a.: € 3.795,- p.p.